Pred 25 rokmi zavítal pod Tatry fastfood: McDonald's tu oslavuje a bilancuje

13.10.2020

Najznámejší fasfoodový reťazec McDonald's oslavuje 25 rokov na slovenskom trhu. Vstúpil naň 13. októbra 1995, kedy otvoril prvú reštauráciu. V Bratislave by ste ju v tom čase hľadali márne. Hlavné mesto predbehla Banská Bystrica.

Zdroj: Tlačová správa McDonald's Slovensko

Odvtedy má tento ikonický koncept rýchleho občerstvenia, ktorý si obľúbili milióny Slovákov, 34 reštaurácií v 13 mestách. Má tiež viac ako 2 600 zamestnancov a denne obslúži tisícky zákazníkov.

„Pred 25 rokmi privítali Slováci McDonald's s otvorenou náručou. Ochutnať naozajstný americký burger v deň otvorenia prvej reštaurácie prišlo viac ako 3 500 nedočkavých zákazníkov. Spoločnosť McDonald's sa následne stala na Slovensku lídrom v ponuke takzvaných rýchlych jedál vyrobených výlučne z kvalitných a čerstvých surovín. Z tohto pomyselného rebríčka ju doteraz nezosadil žiadny konkurent. Svedčí o tom i viac ako 300 miliónov vybavených objednávok alebo hrubé tržby vo výške viac ako 100 miliónov eur," zbilancoval reťazec vo svojej správe.

Najväčší zamestnávateľ v gastre

Tvrdí, že pozícia lídra v gastro segmente je výsledkom poctivej práce stoviek zamestnancov a kontinuálneho prinášania inovácií.

„Sme nesmierne radi, že sme sa pred dvadsiatimi piatimi rokmi stali súčasťou slovenskej gastronómie. Od prvého dňa je našim cieľom prinášať radosť, dobrú rodinnú náladu a kvalitnú ponuku jedál aj Slovákom. Rovnako tak je našou snahou byť kvalitným zamestnávateľom i dobrým susedom, ktorý je aktívnym členom spoločnosti a prispieva k jej zlepšovaniu. Dôkazom toho je i naša doterajšia lokálna investícia v celkovej hodnote 80 miliónov eur," informuje Tomasz Rogacz, generálny riaditeľ McDonald's pre Slovensko a Českú republiku.

Otvorenie reštaurácie v Banskej Bystrici v roku 1995.
Otvorenie reštaurácie v Banskej Bystrici v roku 1995.

Reštaurácie novej generácie

Medzi inovácie, ktoré mohli zákazníci v poslednom období zachytiť v mekáči, je objednávka jedla cez kiosk priamo na prevádzke. Tento rok rozbehli aj službu s doručovaním jedla McDelivery.

V reštauráciách novej generácie má zákazník možnosť vybrať si zo širokej ponuky jedál a objednať si sám, alebo si objednávku nechá priniesť až ku stolu cez službu Table Service. Alebo si ju prispôsobiť vlastným chutiam, bez asistencie zamestnancov.

Všetky prevádzky na Slovensku postupne prechádzajú na tento nový systém. Začiatkom tohto roka bola spustená aj služba McDelivery, ktorá umožnila objednať si jedlo z McDonald's priamo k dverám, a to aktuálne v lokalitách troch slovenských miest: v Bratislave, Košiciach a v Trnave. Službu zabezpečuje partnerská doručovacia spoločnosť Wolt.

Globálny koncept franšíz so slovenskou stopou

Päť rokov po otvorení prvej prevádzky v Banskej Bystrici prišiel na slovenský trh aj jedinečný franšízový biznis model. Slovenskí podnikatelia dostali možnosť odkúpiť licenciu od spoločnosti McDonald's a otvoriť vlastné reštaurácie.

Dnes vlastnia franšízoví partneri už 48 % reštaurácií, zamestnávajú takmer 1 000 ľudí. Predpokladá sa, že počet franšíz bude v nasledujúcich mesiacoch postupne narastať, pretože McDonald's sa rozhodla slovenský trh celý franšízovať a hľadá potenciálnych partnerov, ktorí by boli blízko biznisu aj k zamestnancom. Dôvodom má byť najmä lokálny prístup, na ktorom si spoločnosť zakladá.

McDonald's spolupracuje aj s niekoľkými lokálnymi dodávateľmi. V raňajkovom menu nájdete vajíčka pochádzajúce od slovenského dodávateľa Babičkin dvor, čerstvé mlieko na výrobu najobľúbenejšej zmrzliny a shakeov z Farmy Majcichov, či ovocie a zeleninu zo slovenskej spoločnosti Slovatys. Všetci dodávatelia McDonald's pritom musia spĺňať prísne kritériá kvality a bezpečnosti potravín.

Otvorenie prevádzky McDonald's v Banskej Bystrici
Otvorenie prevádzky McDonald's v Banskej Bystrici

Slováci milujú hranolčeky

  • Rebríček obľúbených jedál v McDonald's ovládli hranolčeky. Slováci za 25 rokov skonzumovali neuveriteľných 98 miliónov porcií.
  • Druhé miesto patrí obľúbenej americkej klasike, Cheeseburgeru, ktorého sa predalo viac ako 83,5 milióna kusov.
  • Trojicu dopĺňa zmrzlina s 31 miliónmi predaných porcií.
  • Vďaka investíciám do konceptu kaviarní McCafé, ktoré sa spoločnosť rozhodla urobiť v roku 2009, si zákazníci pochutnávajú aj na jahodovom cheesecake a smotanovo-jahodovom reze.
  • Najobľúbenejšou kávou Slovákov je Espresso Grande, Cappucino a trojicu kávových nápojov uzatvára Café Latte.

Obľúbená káva z mekáča

Káve celkovo patrí v McDonald's špeciálna pozornosť. Spoločnosť si totiž od Slovákov vyslúžila poctu v podobe prívlastku „najdôveryhodnejšia značka kaviarní".

Kávu pritom ponúka pod dohľadom „zelenej žaby" - nezávislej organizácie Rainforest Alliance, zameranej na ochranu životného prostredia a kvalitu produktov.

Prístup k životnému prostrediu

Od roku 2003 triedia zamestnanci všetok odpad priamo v reštauráciách pre účely ďalšej recyklácie či energetického zhodnotenia. McDonald's taktiež mení obalové materiály za recyklovateľnejšie, znižuje emisie v prevádzkových procesoch a píše, že zefektívňujeme spotrebu vody a energie.

„Našim cieľom je viesť každý aspekt nášho biznisu prínosne a pozitívne - od spolupráce s našimi dodávateľmi, cez investície vytvárajúce príjemné prostredie v našich reštauráciách, až po pomoc ľuďom a miestam, kde máme situované svoje prevádzky. Je to záväzok, ktorý sme si dali, a ktorý budeme dodržiavať aj naďalej. Chceme byť jednoducho dobrým susedom, na ktorého sa ľudia vždy môžu spoľahnúť, " dodáva Lucia Poláčeková, PR supevisor McDonalds Slovakia.

Prvý slovenský McDonald's v Banskej Bystrici
Prvý slovenský McDonald's v Banskej Bystrici

Ako dobrý sused a zamestnávateľ

Najväčšia sieť reštaurácií a najväčší zamestnávateľ v gastro segmente o sebe tvrdí, že kladie osobitný dôraz na vzťah so svojimi približne 2 600 zamestnancami.

„Tajnou ingredienciou vždy ochotného personálu je systém prepracovaných školiacich tréningov. Je známe, že obľúbená značka je vo veľa prípadoch štartovacím zamestnaním pre mladých, a tomuto faktu prispôsobuje častokrát i svoje náborové kampane. K zamestnancom pristupuje zodpovedne a ponúka im ako štart do ich pracovného života, tak aj možnosť vypracovania sa a kariérneho postupu," uviedol reťazec.

McDonald's pod Tatrami

  • Na Slovensku je od októbra 1995. Prvá reštaurácia bola otvorená v Banskej Bystrici.
  • Prevádzkuje 34 reštaurácií, z ktorých je 16 v Bratislave a ostatné sa nachádzajú v Banskej Bystrici, Košiciach, Liptovskom Mikuláši, Martine, Nitre, Prešove, Prievidzi, Trenčíne, Trnave, Zvolene, Žiline a na diaľničnom úseku R1 exit Beladice.
  • Súčasťou 26 reštaurácií je koncept McCafé, ktorý sa predstavil v roku 2009 a v roku 2019 sa McCafé stala najobľúbenejšou značkou v kategórií kaviarne.
  • V roku 2019 začal reťazec na Slovensku postupne meniť a modernizovať prevádzky na reštaurácie novej generácie.
  • V celonárodnej ankete Najzamestnávateľ za rok 2019 sa spoločnosť McDonald's Slovensko umiestnila na 1. mieste v kategórii Cestovný ruch, gastro, hotelierstvo, a obhájila tak svoje víťazstvo z roka 2018.
  • Od začiatku roka 2020 rozširuje McDonald's cez vybrané reštaurácie doručovaciu službu McDelivery.
  • V novembri roku 2003 vznikla na Slovensku charitatívna organizácia Ronald McDonald House Charities.