IKEA si preklepla Slovákov v kuchyni: Šetríme čas, no pätina domácností vyhadzuje jedlo

13.10.2020

Švédsky reťazec s nábytkom IKEA v spolupráci s agentúrou KANTAR HOFFMAN vykonal prieskum o šetriacich návykoch Slovákov.

Zdroj: IKEA
Zdroj: IKEA

Zdroj: Tlačová správa IKEA

Sondáž u Slovákov ukázala aj to, že otázkou šetrenia v domácnosti sa zaoberá až 96 % z nás, pričom až v 65 % prípadov je dôvodom peňažná úspora a otázka životného prostredia.

Úsporný režim v kuchyni

V kuchyni pri varení, sa snažíme šetriť najmä čas. Dve tretiny Slovákov varí pomocou plynového sporáku a takmer všetci používame pri domácom varení pokrievku. Hlavnou motiváciou pre 78 % z nás je rýchlejšia príprava jedla a iba 49 % z nás tak robí za účelom šetrenia energií.

Po dobrom obede umyje špinavý riad väčšina Slovákov manuálne pod tečúcou vodou (39 %), iba 37 % z nás využíva umývačku riadu. Dobrou správou však je, že viac ako polovica Slovákov využíva vo svojich domácnostiach vodovodné batérie s perlátormi, čím taktiež obmedzujú plytvanie vodou.

Šetriť vodu sa nesnažíme iba v kuchyni, ale aj v kúpeľni. Až 68% Slovákov vždy počas umývania zubov vypne tečúcu vodu. Stále je tu však priestor na zlepšenie, pri čistení rúk vodu vypne iba 25 % respondentov.

„Poriadky" v chladničke

Prieskum ďalej zistil, že Slováci majú radi poriadok v chladničke. Až 86 % z nás dáva pozor na to, ako sú potraviny v chladničke skladované. Aj napriek tomu 23 % Slovákov vyhadzuje jedlo raz do týždňa a 13 % dokonca ešte častejšie.

Zaujímavosťou je, že 39 % Slovákov, ktorí vyhadzujú jedlo aspoň raz za mesiac, využíva vo svojej domácnosti kompostér.

Netreba zabúdať, že rovnako ako dobré jedlo je pre nás dôležité aj jeho správne ochutenie. Dve tretiny Slovákov pestujú v domácnosti svoje vlastné bylinky.

Udržateľnosť nie je otázkou luxusu


Štatistiky z IKEA prieskumu o udržateľnosti ukazujú, že až 96 % Slovákov sa zaoberá šetrením v domácnosti. Podľa nich, si my, Slováci, plne uvedomujeme benefity udržateľných výrobkov. Nie je tak prekvapením, že až 93 % Slovákov zaujíma, koľko peňazí môže domácnosť ušetriť ich používaním.

Pre 65 % z nás je hlavnou motiváciou ku kúpe udržateľných výrobkov najmä šetrenie peňaženky a životného prostredia.

Aj napriek tomu si stále 1/3 Slovákov myslí, že výrobky šetriace energiu, vodu a minimalizujúce odpad, sú drahšie ako klasické výrobky.

Šetríme hlavne čo sa týka energií

Hlavným príspevkom slovenských domácností k ochrane životného prostredia sú úspory energie (68%) a minimalizácia odpadu (41 %). Úsporné spotrebiče sú pre Slovákov voľbou číslo jeden a pri rozhodovaní o kúpe je pre nás dôležitá najmä ich cena. V 86 % slovenských domácností dnes môžeme nájsť žiarovky LED.

Z prieskumu vyplýva, že ak ľudia využívajú klasické žiarovky, je to najmä z dôvodu, že majú doma staré rezervy (44 %) alebo ich považujú za vhodnejšiu alternatívu na časté zapínanie na krátke obdobie (33 %). Svoje účty za energie znižujeme praktickými life-hackmi. Počas chladných dní zvykne 79 % Slovákov používať textílie na regulovanie teploty v domácnosti, 51 % z nás dokonca veľmi často.
Zodpovedný prístup s jedlom

IKEA vo svojej tlačovej správe píše, že už dlhodobo vyvíja a navrhuje produkty, pri ktorých sa vo výrobnom procese využívajú udržateľné, recyklované alebo recyklovateľné materiály a nezaostáva ani pokiaľ ide o zodpovedný prístup v spojení s jedlom.

„V posledných rokoch na trh uviedla napríklad vegetariánsky hotdog, ktorý má v porovnaní s tým klasickým o 85 % nižšiu uhlíkovú stopu, vegánsku zmrzlinu či nové bezmäsité guľôčky založené na rastlinnej báze. Zákazníkov vzdeláva aj prostredníctvom svojej aplikácie IKEA Better living, pomocou ktorej vysvetľuje environmentálny dopad rôznych aktivít," dodal reťazec.